Anvelopele și sistemul de frânare al mașinii – Ambele sunt la fel de importante !
Comenzi telefonice 0730 710 764
+24 ANI DE EXPERIENTA +200.000 CLIENTI
+1.000.000 ANVELOPE & JANTE Vandute
+24 ANI DE EXPERIENTA +200.000 CLIENTI
+24 ANI DE EXPERIENTA +200.000 CLIENTI +1.000.000 ANVELOPE & JANTE Vandute
+24 ANI DE EXPERIENTA +200.000 CLIENTI +1.000.000 ANVELOPE & JANTE Vandute
+24 ANI DE EXPERIENTA +200.000 CLIENTI +1.000.000 ANVELOPE & JANTE Vandute

Anvelopele și sistemul de frânare al mașinii – Ambele sunt la fel de importante !

 

Anvelopele și sistemul de frânare al mașinii - Ambele sunt la fel de importante !

 

Frânele auto, alături de anvelope, sunt de la distanță cele mai importante elemente ale mașinii noastre, pentru că este mult mai important să te oprești, decât să accelerezi. Nu degeaba, dacă nu ai frâne bune nu poți circula pe stradă, nu poți obține inspecția tehnică periodică și riști să rămâi fără certificatul de înmatriculare. Din păcate, România nu stă deloc bine la capitolul acesta și foarte mulți șoferi circulă cu automobile în stare precară.

Principalele părți componente ale sistemului de frânare în ordinea acționării și a direcției de transmitere a forței sunt următoarele:

  1. Pedala de frână – cu rolul principal de a transmite forța depusă de șofer, implicit valoarea forței cu care servomecanismul va presa plăcuțele pe discurile de frână
  2. Pompa centrală – având rolul de a transmite forța exercitată de servomecanismul de frână într-un circuit închis până la pistonasele de frână din etrier (transformă forta în presiune).
  3. Etriere – acestea acționează ca un suport pentru plăcuțele de frână dar și pentru unul / mai multe pistoane de frână care vor acționa ca un element intermediar între lichidul de frână și plăcuțele de frână.
  4. Plăcuțele de frână – sunt realizate în principal din materiale compozite și au rolul de a adera la suprafața discului de frână care fiind direct legat de roată în mișcare va avea ca efect decelerarea forțată a autovehiculului
  5. Discurile de frână – au rolul de a oferi o suprafață finisată până la luciu metalic pe care plăcuțele de frână care sunt compuse dintr-un material mult mai moale vor adera conducând la o forță de frecare mai mare implicit o frânare superioară. 

 

Totodată trebuie ținut cont și de anvelopele folosite

Încearcă să faci alegerea potrivită și condu în siguranță în orice sezon. Nu trebuie să uităm că în fiecare sezon condițiile climatice influențează felul în care mașina se comportă pe carosabil. Există trei categorii principale de anvelope care satisfac nevoile diferențelor dintre sezoane.

Anvelope de vară

Anvelopele de vară au un comportament exemplar pe asfalt uscat sau umed, dar nu sunt recomandate în niciun fel pe carosabil acoperit de gheață sau zăpadă. Sunt proiectate să reziste la temperaturile ridicate din perioada verii și vor deveni mult prea rigide la temperaturi mai mici de 7°C. Rigiditatea anvelopelor va scădea aderența și îngreunează gradul de manevrabilitate al mașinii.

Anvelope de iarnă

Fiind confecționate dintr-un cauciuc ceva mai moale care își păstrează proprietățile la temperaturi scăzute, anvelopele de iarnă garantează tracțiune și aderență sporită în condiții meteo vitrege, cu temperaturi scăzute. Profilele lor sunt concepute pentru a dispersa eficient apa când se rulează pe carosabil umed, în același timp asigurând aderența pe zăpadă sau noroi. Lamelele prezente pe suprafața de rulare împiedică cât mai mult patinarea roților la contactul cu stratul de gheață sau zăpadă.

În cazul rulării pe un carosabil uscat se diminuează manevrabilitatea, se accentuează gradul de uzură și zgomotul produs va fi mai ridicat.

Anvelope all season

Anvelopele all season sunt acele anvelope capabile sa îmbine calitățile anvelopelor de vară și a celor de iarnă, fiind avantajoase pentru că te scutesc de schimbul între sezoane. Cu toate acestea, iți recomandăm ca în condiții meteo extreme să folosești câte un set destinat fiecărui sezon.

Distante franare anvelope

 

Frânarea pe carosabil umed

Acest tip de clasare poate fi definit ca fiind capacitatea anvelopei de a frâna pe un carosabil acoperit de un strat de apă care are între 0.5 și 1.5 mm, la o temperatură cuprinsă între 2 și 20ºC pentru anvelopele de iarnă și între 5 și 35 ºC pentru anvelopele de vară. Frânarea pe carosabiul umed este reprezentată printr-o scară de notare de la A la F trecuta pe eticheta anvelopei, clasa A fiind cea mai bună performanță în acest sens.

Un vehicul care are în dotatarea sa ABS și 4 anvelope cu clasa A (la frânarea pe carosabil umed) va frâna de la 80km/h până la stop pe o distanță cu până la 18 metri mai scurtă decât același vehicul dotat cu 4 anvelope de clasa E.


Clase de aderenta anvelope la franare

 

Ce elemente sunt consumabile?

În cadrul sistemului de frânare avem elemente permanente și elemente consumabile. Adică piese care necesită înlocuire și piese care, teoretic, au o durata de viață similară cu cea a vehiculului. Consumabile sunt în primul rând lichidul de frână, după care plăcuțele și discurile.

Plăcuțele de frână sunt pieselele care compun sistemul de frânare si sunt cel mai des înlocuite de șoferi. Plăcuțele sunt făcute dintr-un suport metalic dur, din oțel, pe care este lipită suprafața de frecare, așa-zisele ferodo-uri. Suprafața de fricțiune apasă pe discul de frână și așa se oprește automobilul.

Și discurile de frână sunt consumabile, deoarece, cam la două schimburi de plăcute, se face și un schimb de discuri. Discurile de frână fie se ovalizează și fac ca volanul să tremure, fie, pur și simplu, își pierd din grosime din cauza uzurii și nu mai frânează corespunzător. Există și cazuri, rare ce-i drept, de discuri de frână crăpate, ce reprezintă un real și imediat pericol dacă nu sunt schimbate.

Consumabil este și lichidul de frână. Din păcate, mulți șoferi nu fac niciodată un schimb al lichidului de frână, ceea ce este o greșeală. Lichidul de frână absoarbe umezeală, ceea ce-l face să fiarbă foarte ușor la căldură, fapt ce duce la efectul de "frână moale". Lichidul de frână trebuie schimbat de fiecare dată când schimbăm și discurile.

Principalele probleme la sistemul de frânare

Sistemul de frânare este pus la grea încercare în România, mai mult ca în oricare altă țară. Dacă pe afară există autostrăzi chiar și în marile orașe, la noi totul se bazează pe aglomerație și infrastructură la pământ. Ceea ce duce la frânari extrem de dese și total neașteptate. Plăcuțele de frână nu se strică, ci se înlocuiesc, de cele mai multe ori, mai repede decât termenul indicat de producător.

De stricat, se strică discurile de frână. Adică se ovalizeaza repede. Fie că circuli cu mașina pe timp de ploaie, frânezi brusc și intri într-o baltă sau pasaj cu apă mare, ceea ce duce la o schimbare bruscă de temperatură a discului încins. Sau, pur și simplu, frânezi și dai cu anvelopa într-o groapă. Așa ajungi cu discuri de frână si pneuri abia montate, fără nicio uzură vizibilă, să le arunci că s-au ovalizat și tremură volanul foarte tare când frânezi.

Se mai pot defecta și furtunele sau conductele de frână. Mai ales la mașinile vechi la care cauciucul furtunelor a crăpat și conductele au ruginit.

Cum funcționează frânele mașinii noastre?


Franare sistem tambur

 

Automobilul nostru se oprește atunci când călcăm pedala de frână datorită forței hidraulice.

Cu câțiva ani în urmă, frânele erau pe cablu, iar șoferul trebuia să apese extrem de tare că să încetinească mașina. Acum, această forță este mult micșorată datorită lichidului de frână care este lichid hidraulic ce umple conductele de la pompă către etrier.

Când este apăsată pedala de frână, pompa împinge lichid spre conducte, conducte care deja au lichid în ele și sunt pline. Așadar e nevoie doar de o forță mică pentru a exercita frânarea, lichidul împingând un piston din etrier care împinge la rândul său plăcuțele pe discul de frână.

În cazul în care nu înlocuim timp îndelungat lichidul de frână, acesta captează umezeală din apa aruncată de anvelope și se poate amesteca cu aceasta. Chiar dacă este în cantități mici, apa odată intrată în lichidul de frânare va duce la efectul numit "frână moale". Când frânam violent, temperatura din etriere este uriașă, iar acest lucru face că temperatura lichidului din conductele de frână, în apropierea roții, să treacă de 100 de grade Celsius. Un lichid de frânare bun, nu va fierbe, dar dacă este amestecat cu apă, aceasta va fierbe și vor apărea bule de aer în instalație. Aerul, spre deosebire de lichid, se poate comprima. Și așa apare acest fenomen de pedală moale, când apăsăm pedala și mașina nu frânează.

Restul de probleme sunt ușor de depistat și de reparat. De exemplu, dacă există erori la sistemele electronice care asistă frânarea, gen ABS sau ESP, vom avea un martor aprins în bord. Dacă se uzează plăcuțele sau discurile, vom auzi zgomote și se poate vedea chiar cu ochiul liber acest aspect. Cât despre conducte și furtune, atunci când mergem în service pentru revizii uzuale, trebuie să ni se verifice și aceste elemente.

Cert este că sistemul de frânare ne va servi oricând, fără probleme, atâta timp cât avem grijă de el. Și orice șofer trebuie să-și dea seama că sunt câteva elemente, menționate mai sus, pe care trebuie să le înlocuim la termen dacă vrem să frânam în siguranță mereu.


Franare sistem hidraulic

 

Sursa: Cars.ro